eVTOL – електричне майбутнє міської авіації
Все більше компаній по всьому світу займаються розробкою проектів так званих eVTOL (з англ. electric vertical take-off and landing) – електричних вертопланів. Простіші, дешевші, екологічніші та тихіші, ніж вертольоти з двигуном внутрішнього згоряння, eVTOL гарно підходить для обслуговування пасажирів на короткі відстані у великих містах, наприклад, для перевезення людей між аеропортами.
За даними консалтингової компанії McKinsey, інженери-конструктори задіяні у близько 200 таких проектах по всьому світу, які залучили у 2020му понад 5 мільярдів доларів інвестицій.
EH216Поки що регуляторні органи не мають єдиної виробленої позиції щодо такого типу літальних апаратів, - тим більше, що деякі з них мають виконувати польоти без пілота на борту. Водночас постійна робота з виробниками над стандартами безпеки, якими будуть керуватися eVTOLи, вже дає певні результати.
«Це революція в польотах», - каже Марк Хеннінг, випускник Мюнхенського технічного університету з 25-річним досвідом в аерокосмічній промисловості. Зараз він задіяний у китайському проектів компанії AutoFlight - повітряного таксі Prosperity I, де відповідає за те, щоб невелике електричне повітряне таксі було схвалено європейськими органами безпеки повітряного руху. Апарат має вміщати трьох пасажирів і пілота. Гібрид вертольота і літака, він злітає і приземляється вертикально, використовуючи кілька роторів, які вимикаються, коли він летить горизонтально. У польоті гвинт позаду штовхає апарат і створює пднімальну силу на крилі. Таке компонування дозволяє ефективніше використовувати акумулятор літака, забезпечуючи Prosperity I запас ходу близько 250 км. Аби отримати сертифікат від Агентства з авіаційної безпеки Європейського Союзу (EASA), прототип будуть випробовувати у Німеччині.
Компанії в усьому світі здійснюють пробні польоти та сподіваються пришвидшення отримання сертифікації та запуску літаків такого типу. Інша китайська розробка eVTOL - вертоплан EH216 (на фото), очікує на схвалення від Управління цивільної авіації Китаю (СААС) вже найближчим часом.
Він вміщає лише двох пасажирів і не має пілота. Незважаючи на те, що він літає автономно, апарат контролюється центром управління на землі, який може взяти на себе управління, щоб посадити його в надзвичайній ситуації. Він здатен літати 35 км між зарядками та максимальну швидкість 130 км/год. Після отримання сертифіката компанія планує запропонувати комерційні авіатаксі та екскурсійні рейси, а також доставку посилок.
На глобальному ринку існує невизначеність щодо того, які правила варто застосовувати для сертифікації eVTOL. Вивчивши близько 150 проектів, EASA прийшла до висновку, що eVTOL це не літаки і не гелікоптери, тому їх визнали «особливою категорією» літаків із власними правилами. В FAA, навпаки, кажуть, що можуть сертифікувати такі апарати, адаптувавши вже існуючі правила, де це необхідно. В США навіть створили окремий підрозділ - Центр нових концепцій та інновацій для роботи з компаніями eVTOL для встановлення детальних вимог безпеки.
Зважаючи на те, що навіть в Airbus та Boing також суттєво інвестують в нову форму авіації, - велика ймовірність, що деякі з цих "птахів" все ж напевно літатимуть.